Florysta

Uwielbiasz kwiaty i inne rośliny? Tworzysz własne kompozycje i dekoracje kwiatowe? Zostań florystą i zobacz jak wiele możliwości daje praca w tym zawodzie. A może zechcesz otworzyć własny biznes florystyczny?

Podstawą otwarcia opłacalnego biznesu w jakiejś branży jest jej doskonała znajomość. Tak samo jest w tym wypadku. Jednak zostanie florystą nie zajmuje dużo czasu – wystarczy rok, by zdobyć potrzebną wiedzę i umiejętności.

Czym zajmuje się florysta?

Na pewno nie tylko tworzeniem bukietów i wiązanek. Florystyka (czyli bukieciarstwo) to sztuka układania kompozycji kwiatowych i roślinnych (bukiety, wiązanki, wieńce, girlandy, stroiki itp.). Wyróżnia się florystykę ślubną, świąteczną, żałobną, okolicznościową.

Floryści wykonują projekty dekoracji kwiatowo-roślinnych, uwzględniając oczekiwania klienta, motyw przewodni, rodzaj wydarzenia, styl wnętrza.

Gdzie może pracować florysta?

Tradycyjne miejsca pracy florysty to: kwiaciarnie, pracownice florystyczne, domy weselne, hotele. Floryści mogą pracować także w: magazynach wnętrzarskich, firmach zajmujących się planowaniem oraz konserwacją zieleni, firmach i szkółkach ogrodniczych. Mogą również uczyć florystyki – w szkołach i na kursach. Mają również możliwość otworzenia własnej działalności florystycznej.

Jak rozkręcić własny biznes florystyczny?

Przede wszystkim należy zdobyć odpowiednie wykształcenie. Najlepiej wybrać kierunek Florysta z elementami kompozycji okolicznościowych. Nauka jest bezpłatna i trwa rok. Zajęcia odbywają się w trybie zaocznym. Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu otrzymuje się świadectwo zgodne ze wzorem MEN oraz certyfikat szkoły Żak. Zdobywa się tytuł florysty oraz kwalifikację Wykonywanie kompozycji florystycznych (OGR.01), a także 2 certyfikaty: Planowanie i przygotowywanie kompozycji ślubnych oraz Planowanie i przygotowywanie florystycznych dekoracji wnętrz.

Więcej na temat kształcenia na kierunku florysta można znaleźć na stronie: https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/szkoly-policealne/florysta.

Z dyplomem florysty można otwierać własną działalność. Pierwszy etap to oczywiście biznesplan. Trzeba zaplanować dogodną lokalizację i wybrać lokal dopasowany do tego typu działalności. Nie każdy lokal nadaje się na kwiaciarnię czy pracownię florystyczną. Ważna jest nie tylko sama lokalizacja – w miejscu dobrym dla klientów, ale także witryna, możliwość zrobienia dekoracji na zewnątrz, ekspozycja lokalu, rodzaj ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji – w kwiaciarni musi być możliwość ustawienia odpowiedniej dla roślin temperatury i odprowadzenia wilgoci. Ważna jest także sama nazwa – musi przyciągać uwagę, oddawać charakter miejsca i być oryginalna. Warto zastanowić się nad tym co będzie wyróżniało naszą kwiaciarnię spośród wielu innych.

Kluczową sprawą w działalności florystycznej są sprawdzeni dostawcy. Chodzi o to, by mieć dostęp do materiału roślinnego w dobrych cenach i dobrej jakości. Towar roślinny jest dość specyficzny – szybko więdnie, więc nie ma sensu robić zbyt dużych zamówień. Najlepiej zamawiać u lokalnych producentów i korzystać z lokalnych giełd i hurtowni kwiatowych.

Podstawą dobrze prosperującego biznesu florystycznego jest odpowiedniej jakości materiał roślinny oraz wiedza i umiejętności florysty. Konkurencja w tej branży jest spora, więc konieczne jest wyróżnianie się czymś. Trzeba również umieć dotrzeć do klienta, wykorzystując do tego celu media społecznościowe. Warto również samemu wykonywać większość prac – przynajmniej na początku – dzięki temu można sporo zaoszczędzić na kosztach zatrudnienia. Przed podjęciem decyzji o otworzeniu kwiaciarni trzeba dogłębnie zbadać rynek i sprawdzić czego na nim brakuje i czego potrzebują potencjalni klienci. To klucz do sukcesu w tej branży. Ryzyko jest zawsze, jednak jeśli naprawdę kochasz kwiaty, to własny biznes florystyczny będzie dla ciebie nie tylko pracą, ale i pasją.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here