Rewolucyjny kształt koła ufundował ludzkości całą historię postępu technicznego. Z kół, kółek i rolek korzystamy każdego dnia, podczas wykonywania nawet najbardziej niepozornych czynności. Jedną z takich sprytnych innowacji, które ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie, jest umieszczanie małych kółeczek pod meblami. Dzięki temu pomysłowi (i, oczywiście, realizującym go akcesoriom), można uniknąć wielu kłopotów, a pewne potrzebne sprzęty mieć zawsze pod ręką.
Jakie kółka meblowe wybrać?
Kółka meblowe to dosyć małe elementy, o niedużej powierzchni tocznej – także dlatego jeden sprzęt, który ma poruszać się stabilnie na kółeczkach, potrzebuje takich części w liczbie przynajmniej czterech. Takie kółeczka są wykonane zazwyczaj z tworzyw sztucznych, niekiedy posiadają gumowe oponki, pokrywające powierzchnię toczną.
Zastanawiając się, jakie kółka meblowe wybrać, należy przeanalizować wymagania techniczne danego sprzętu (biorąc pod uwagę, w jaki sposób kółka mogą być do niego przymocowane), a także własne preferencje, oczekiwania wobec udoskonalonego w ten sposób mebla. Biorąc pod uwagę szeroki zakres i jednych, i drugich możliwości, producenci kółek meblowych roztaczają przed swoimi klientami dość bogatą ofertę. Znajdują się w niej liczne kategorie kółek, wśród których można wymienić takie, które są umieszczone:
-
w obudowie stałej – pozwalają przesuwać dany obiekt tylko po jednej linii
-
w obudowie skrętnej – dzięki takim kółkom mebel można przesuwać w dowolnym kierunku
-
w obudowie, z trzpieniem – przymocowane do metalowej, walcowatej części, za pomocą której całe udogodnienie można przymocować do sprzętu, któremu ma służyć (na przykład do szafki, której konstrukcja opiera się na metalowych rurkach)
-
w obudowie, z otworem – nieodzowne, gdy jedyną metodą przymocowania kółka do mebla jest użycie śruby
-
w obudowie, z hamulcem – czyli stabilnie poruszające się kółka, które w razie potrzeby także sprawnie i skutecznie się zatrzymają.
Oczywiście kółka produkowane są także jako samodzielne części, nie umieszczone jeszcze w obudowach. Te przydadzą się zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych: gdy konieczna będzie wymiana samego kółka, przy jednoczesnym zachowaniu kupionej wcześniej obudowy.