Prowadzenie wydawnictwa jest biznesem wymagającym współpracy z wieloma specjalistami, bez których powstanie książki nie byłoby możliwe. Wsparcie outsourcingowe wydawnictwa stanowią:

– autorzy
– redaktorzy
– korektorzy
– graficy/specjaliści DTP
– tłumacze
– drukarze
– specjaliści od marketingu i reklamy
– dystrybutorzy
– księgowi
– prawnicy.

Pierwszym krokiem wydawcy jest nawiązanie współpracy z autorami. Wiele wydawnictw zachęca osoby piszące do wysyłania gotowych tekstów: dobry wydawca zwykle „wyczuwa”, które z nadesłanych propozycji mogą okazać się bestsellerami. Znajomość rynku wydawniczego jest tutaj także pomocna. Z wybranymi autorami wydawnictwo podpisuje umowę wydawniczą, której przygotowanie dobrze jest zlecić prawnikowi specjalizującemu się w prawie autorskim i wydawniczym.

Kolejnym etapem jest zredagowanie tekstu i dokonanie jego korekty. Usługi te często są oferowane przez duże wydawnictwa zatrudniające na stałe doświadczonych redaktorów i korektorów. Korekcją zajmują się również nauczyciele poloniści i dziennikarze, dla których jest to dodatkowe źródło dochodu. Redakcji naukowej dokonują pracownicy naukowi szkół wyższych. W przypadku tekstu obcojęzycznego niezbędny będzie przekład książki i to zadanie może wykonać biuro tłumaczeń.

Składem i przygotowaniem szaty graficznej książki zajmują się specjaliści DTP (ang. Desktop Publishing). W przypadku książek ilustrowanych potrzebne będzie nawiązanie współpracy z rysownikiem, który wykona odpowiednie rysunki wykorzystane w książce. Wydawca musi pamiętać także o tym, że książka powinna mieć nadany numer ISBN. W tym celu należy przesłać odpowiedni formularz do Biblioteki Narodowej z prośbą o przyznanie puli numerów identyfikacyjnych. Kod kreskowy zawarty na okładce ułatwia księgarniom jej sprzedaż.

Praca nad nadaniem książce formy „cielesnej” wymaga ostatniego etapu, jakim jest druk. Podpisując umowę z drukarnią wydawca podejmuje decyzję o ilości egzemplarzy (nakład), rodzaju papieru i formie okładki.

Książkę można już wziąć do ręki, tak więc przyszedł czas na jej dystrybucję, którą wydawnictwa zwykle zlecają hurtowniom. Stąd książka trafia do księgarń stacjonarnych lub wysyłkowych. W przypadku nowości książkowych niezbędna będzie reklama, a z tym najlepiej poradzą sobie agencje zatrudniające specjalistów od marketingu. Kampania promocyjna obejmuje reklamę w mediach, spotkania z czytelnikami, wywiady z autorem, udział w targach książek oraz współpracę z patronatami i sponsorami.

Może upłynąć kilka miesięcy, zanim pojawią się pierwsze zyski ze sprzedaży książki. Kiedy zysk przekroczy koszty – wydawca zaczyna na książce zarabiać. We wszelkich rozliczeniach pomocne okaże się biuro rachunkowe, które zadba o księgowość firmy.

Prowadzenie własnego wydawnictwa opiera się na współpracy z wieloma podwykonawcami, a wydanie książki wymaga zaangażowania wielu specjalistów. W tym biznesie ważne są zatem wytrwałość, rozsądek i intuicja, a przede wszystkim… miłość do książek!

cnurt.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here