Każda sztuka teatralna czy film oparta jest na scenariuszu. Jest to swoiste dzieło literackie, w którym dokładnie uwzględniono, jak ma przebiegać akcja danego filmu, serialu bądź spektaklu. Istotne jest przy tym, że zazwyczaj narzuca on pewne ramy, których nie sposób przeskoczyć. Dlatego każda osoba, która przy odgrywaniu swojej roli chciałaby pokusić się na trochę inwencji, powinna uprzednio porozmawiać z scenarzystą, aby ten dostosował rolę do jej potrzeb. Duże znaczenie ma fakt, iż w tym zakresie istnieje spore pole do zmian. Upoważnia to niemal każdego odtwórcę do negocjowania przebiegu akcji i dialogów, które mogłyby na pozór wydawać się zbyt sztywne.
Dla kreatora przedstawienia największe znaczenie ma to, jak napisać scenariusz. W pierwszej kolejności należy odwołać się do wymogów edytorskich w tym zakresie. I tak niezbędne jest wskazanie osoby, która wypowiada daną kwestię. W innym przypadku może dojść na planie zdjęciowym do nieporozumień, których rozwiązanie może okazać się nazbyt kłopotliwe. Dlatego zdecydowanie łatwiej jest zapobiegać takim ewentualnościom. Drugim kluczowym elementem są didaskalia, czyli tekst poboczny. Stanowi on bardzo ważną część scenopisu, ponieważ są to praktyczne wskazówki do aktorów, jak powinni wypowiadać określone kwestie oraz jaką mimikę stosować. To właśnie w zakresie didaskaliów dochodzi do największych nieporozumień, które należy jak najszybciej rozwikłać.
Oczywistym wydaje się fakt, iż cały scenariusz powinien być napisany poprawnie gramatycznie i stylistycznie. Ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której występują w tym zakresie błędy. Poprawnie napisany scenariusz świadczy o kunszcie twórcy, dzięki czemu będzie on mógł liczyć na angaż w kolejnych produkcjach. Warty uwagi jest fakt, że zdecydowanie odradzane jest sztuczne trzymanie się już utartych konwencji. Lepiej jest postawić na własny styl, który w przyszłości może okazać się na tyle rozpoznawalny, że ludzie będą chcieli chodzić do kina lub teatru tylko ze względu na nasze nazwisko na afiszu.