Najszybszym samolotem pasażerskim świata jest obecnie nie eksploatowany Tu-144. Wyprodukowano 16 egzemplarzy tego typu samolotu i jednej nie ukończono. Maszyna, zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne Tupolewa, była podobna do francuskiego Concorda. Eksploatacja Tu-144S rozpoczęła się w grudniu 1975 roku. Samolot na początku przewoził pocztę i ładunki. Loty pasażerskie z wykorzystaniem tego Tupolewa rozpoczęły się w grudniu 1977 i zakończyły rok później. Pierwszy samolot- prototyp wystartował 31 grudnia 1968 roku pod Moskwą, zaledwie dwa miesiące przez dziewiczym lotem wspomnianego Concorda. W czerwcu 1969 roku Tu-144 przełamał barierę dźwięku. Tym samym radziecka maszyna jako pierwszy komercyjny transportowy przekroczył prędkość 2 machów. Jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Tu-144 była katastrofa jednego z prototypów samolotu 3 czerwca 1973 roku podczas pokazów lotniczych Paris Air Show. Do dziś nie wyjaśniono ostatecznie przyczyn wypadku. Ze względu na pośpiech konstruktorów i budowniczych Tupolew 144 do końca eksploatacji miał wiele usterek i poważnych awarii. Często było to przyczyna awaryjnych lądowań, co było wynikiem np. pękania skrzydła, utraty paliwa w czasie lotu lub awarii silników.

www.autotydzien.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here